Leven of likes? Ga met je kind in gesprek
Financiële steun gevraagd voor uitvoering van een professioneel communicatieplan richting scholen
Als ouder wil je het beste voor je kind. Maar hoe bescherm je ze tegen de gevaren van online challenges zoals de ‘choking game’? Op 24 januari 2025 stond de media vol met het bericht dat een leerling van een VO school in Nieuwegein is overleden door de ‘choking game’. Dit is één van de vele gevaarlijke challenges, die door berichten op social media iedere keer weer slachtoffers eist. Want iedere keer laait de nieuwsgierigheid toch weer op.
Als ouders van Tim hebben we dit helaas zelf meegemaakt in 2017. Tim had toen alleen geëxperminteerd met de choking game, met hetzelfde fatale gevolg. Sinds die tijd hebben wij stichting T.I.M. opgericht (www.internetchallenges.nl) om te waarschuwen voor de gevaren van deze challenges. En helaas bleek ook afgelopen week weer dat dit hartstikke noodzakelijk blijft. Kinderen worden via social media constant blootgesteld aan challenges. Het is belangrijk dat ze geïnformeerd worden over hoe hiermee om te gaan.
Ga daarom in gesprek met je tiener. Ook basisscholen en voortgezet onderwijs zouden hierover in gesprek moeten gaan met de leerlingen om herhaling te voorkomen. De afgelopen jaren hebben we vanuit de stichting diverse middelen ontwikkeld (gratis beschikbaar via onze website) om te helpen bij het goed informeren van jeugd en opvoeders. Denk hierbij aan:
- Jongerenfilm #ChallengeTheChallenge
- Documentaire The choking Game
- Animatiefilm Spin the bottle
- Professionele mentorles over de choking game en online challenges
Helaas merken we dat er op scholen nog erg weinig aandacht is voor dit onderwerp. Uit een recente enquete bij leerkrachten bleek echter dat omgaan met social media en groepsdruk in de Top 4 staat van aandachtsgebieden binnen scholen. En 80% van hen gaf aan dat er meer aandacht nodig is op hun scholen. Daarom hebben we afgelopen jaar een communicatieplan laten ontwikkelen met de vrijwillige hulp van Jozet Niehof en Dianne Joosten.
Het communicatieplan bestaat uit enkele hoofdonderdelen:
- Contacten versterken met gespecialiseerde partijen
- Aanpassingen en update van de website
- Schrijven van persberichten (4 x pj)
- Schrijven en plaatsen van social media berichten (20 x pj)
- Verkorten en anonimiseren van videofilms
Voor de uitvoering van dit plan en het bereiken van onze doelen, zijn wij dan ook op zoek naar financiële middelen om dit op een professionele manier te doen met een zo hoog mogelijke kans op slagen.
Help ons a.j.b. mee om nieuwe slachtoffers te voorkomen!