Voorkom jonge slachtoffers door online challenges | Geld inzamelen
 
 

Voorkom jonge slachtoffers door online challenges

Brugklassers, challenges, groepsdruk en een animatiefilm!

Waarom deze doneeractie?

Vanuit Stichting T.I.M. willen we vóór de start van het nieuwe schooljaar een professionele en pakkende animatiefilm gaan maken in Anime stijl. In deze film willen we laten zien hoe jongeren om kunnen gaan met groepsdruk en dat het ook ‘stoer’ is om nee te zeggen tegen bijvoorbeeld gevaarlijke challenges.

Jongeren komen immers steeds vroeger in aanraking met online challenges. Ook in deze Coronatijden zien we de ene na de andere challenge op internet voorbij komen. Meestal zijn deze onschuldig, maar helaas bestaan er ook levensgevaarlijke challenges. De jongste slachtoffers van challenges, zoals de choking game, zijn maar liefst 9 jaar oud.

Groepsdruk is vaak een belangrijke reden voor jongeren om deel te nemen aan challenges. Jongeren rond de leeftijd van 10 tot 13 jaar – brugklassers - zijn vaak gevoelig hiervoor en willen erbij horen. Het is dan ook moeilijk om nee te zeggen als je “vrienden” willen dat je mee doet.
 

Een professionele animatiefilm

Vanuit Stichting T.I.M. willen we daarom een animatiefilm ontwikkelen, waarin we op een laagdrempelige manier laten zien hoe je ook anders met groepsdruk kan omgaan. De animatiefilm zal gedeeld worden op internet en social media, maar kan ook op scholen gebruikt worden om een open gesprek te starten over dit vaak moeilijke onderwerp.


Om echt aandacht te krijgen voor de film, willen we dit op een professionele manier doen. We zijn daarom erg blij dat Sara van Oostrum de regie zal doen en dat de talentvolle Mustayaki de animatie voor zijn rekening zal nemen. Samen met Sara hebben we vorig jaar al de film #ChallengeTheChallenge ontwikkeld. Mustayaki was zo aardig om een bestaande foto van Tim al te 'animeren' voor deze doneeractie.

Aan deze gedegen aanpak hangt echter ook een prijskaartje. Om alle shots te maken zal er bijvoorbeeld dan 1000 uur aan tekenwerk nodig zijn. We hopen dan ook van harte dat we voldoende donaties zullen binnenkrijgen om dit mogelijk te maken.


De animatiefilm zal gemaakt worden in Anime stijl. Dit was de favoriete stijl van onze zoon Tim. Tim zal ook een hoofdrol spelen in de film door andere jongeren door een andere bril naar challenges te laten kijken. We vonden dit een mooi eerbetoon aan hem.
 

Achtergrond van ons stichting

Op 6 mei 2017 overleed onze 16-jarige zoon Tim als gevolg van een fataal afgelopen 'choking game'. Voor ons is er toen helaas een totaal onbekende wereld opengegaan van gevaarlijke en absurde online challenges. Ouders, artsen, scholen en opvoeders weten steeds minder waar de kinderen mee geconfronteerd worden via internet. 


Als ouders en zus van Tim hebben we toen het idee opgevat om structureel te gaan waarschuwen voor dit soort online challenges. We willen voorkomen dat er nieuwe slachtoffers vallen onder jongeren. Begin 2018 hebben we dan ook onze stichting TIM (Tegen Internet Misstanden) opgericht.


Met behulp van eerdere donaties hebben we intussen al heel wat kunnen bereiken.
- Sinds november 2018 staat onze website www.internetchallenges.nl live
- Ongeveer elke drie maanden sturen we een nieuwsbrief uit met hierin actuele informatie over nieuwe challenges
- We hebben een professioneel onderzoek laten uitvoeren om te kijken hoe we jongeren het beste kunnen bereiken en waarschuwen
- We hebben een film laten maken en online gezet voor jongeren tussen 14 en 18 jaar oud met als naam “#ChallengeTheChallenge”. We hebben Mentorlessen ontwikkeld voor scholen waarbij we de film gebruiken als introductie.
- Op 6 mei 2020 (drie jaar na Tim’s sterfdatum) zullen we een mini-documentaire uitbrengen met ons verhaal en hopelijk als waarschuwing en bewustwording richting ouders.
- We geven regelmatig voorlichting en zijn ook in contact met de Europese Commissie voor een bredere aanpak.

De meeste activiteiten waren met name gericht op ouders, opvoeders en pubers. Nu willen we de jongste groep waarschuwen en helpen. En daarbij hopen we op uw donatie!



Er zijn nog geen updates geplaatst voor deze actie.









 

Laat een reactie achter

12 donaties
€ 435,00
Doel: € 10.000,00
4% / 66 dagen te gaan