UBER STAKING NEDERLAND CHAUFFEURS
Onze tijd is aangebroken. Na jaren van profiteren van de chauffeurs door Uber is de maat nu vol voor ons. Dagelijks ondervinden wij een constante en ongezond hoge druk van het Uber-platform. Wij worden uitgemolken door alsmaar stijgende kosten en een dalend aantal Uber ritten.
Het is helaas een feit dat het vandaag de dag niet meer mogelijk is om de omzettentabel van Uber te realiseren. Het gevolg hier van is dat werkweken van minimaal 60 uur nu de regel zijn in plaats van uitzondering! Oude omzetten lijken nog onmogelijk te realiseren. Daarnaast levert dit mogelijk levensgevaarlijke verkeerssituaties op. Hoe langer wij werken, des te moeilijker het is om volledig geconcentreerd aan het verkeer deel te nemen. Dit is een zeer gevaarlijke ontwikkeling en wij willen samen met Uber een constructieve dialoog hierover voeren. Zonder uitzondering zijn wij, de chauffeurs, bijna allemaal hardwerkende mensen die op een normale en veilige manier hun gezin willen onderhouden, iets wat door de huidige insteek van het Uber platform niet meer lukt. Wij willen op een normale en veilige manier de service kunnen verlenen die men van ons verwacht, wij willen gehoord worden!
Eisen:
• Een lagere en meer eerlijke commissie van 15% in plaats van de huidige 25%
• Klanten met lage beoordeling de toegang tot/gebruik van het Uber platform ontzeggen, of deze klanten de mogelijkheid tot het beoordelen van de chauffeur te ontnemen.
• Een ander en vooral meer menselijk beleid met betrekking tot het oplossen van problemen tussen chauffeurs en Uber. Veel te vaak komt het voor dat chauffeurs zonder duidelijke opgaaf van reden permanent geblokkeerd wordt. Enige vorm van overleg dan wel discussie is onmogelijk omdat Uber niet bereid is tot enige vorm van dialoog over een eventueel ontstaan probleem.
• Verbeteren van de ophaallocaties en het verkorten van de wachttijden. Het ophalen van klanten op bijvoorbeeld Dam, Rokin en Leidseplein is een enorm knelpunt. Hier kan niet gewacht worden, doen de chauffeurs dit wel, dan volgt een hoge boete. Dit kan beter en moet beter.
• Duidelijk in de app aangeven op welke adres de volgende passagier(s) opgehaald moet(en) worden in plaats van alleen aanrijtijd en afstand aan te geven.
• Een stop op het aannemen van nieuwe chauffeurs voor het platform. Alleen zodra een chauffeur definitief stopt of een periode van 3 maanden geen werkzaamheden heeft uitgevoerd, pas dan mag er een nieuwe chauffeur worden aangenomen.
• Invoeren van een standaard prijs voor schoonmaakkosten.
• Eerlijkere tarieven waarmee de kwaliteit van het vervoer gewaarborgd wordt > €1.70 instap tarief & €1.50 p km & €0,35 p minuut (Minimum €8,-)
• De minimum rating voor Uber Black chauffeurs moet gehandhaafd worden op 4.70 in plaats van de voorgestelde nieuwe minimum rating van 4.80.
• Omzetgarantie toepassen: UberX: €25,- p uur, UberBlack: €35,- p uur, UberVan: €35,- p uur