Gisteravond rond etenstijd werd mijn moeder gebeld door een medewerkster van ING met de vraag of zij €2700 had overgemaakt naar een rekening in Duitsland. Toen mijn moeder vertelde dat zij dit niet had gedaan, zei de medewerkster ook al dat zij zich dit niet kon voorstellen omdat mijn ouders dit soort bedragen nooit overmaken. Volgens de medewerkster waren mijn ouders het slachtoffer van een cyber aanval geworden.
Mijn moeder vertrouwde het niet en vroeg hoe ze kon weten dat ze wel echt met een medewerkster van ING in gesprek was. De vrouw vroeg of mijn moeder het telefoonnummer had gezien. Mijn moeder zei van niet en daarop vertelde de vrouw datzelfde even op ING moest kijken bij het nummer van fraude melding en dan zou zij terugbellen zodat mijn moeder kon zien dat dit idd hetzelfde nummer was.
Dit klopte idd en mijn moeder ging vol vetrouwen verder met het gesprek. Volgens de bank ben je maar voor €5000 verzekerd tegen oplichting en daarom werd aangeraden om het spaargeld veilig in een kluis te stallen, dit is een rekening die alle banken hiervoor gebruiken aldus de medewerkster. Verder zou de rekening worden geblokkeerd en er een nieuwe betaalpas worden opgestuurd. En zo heeft mijn moeder haar spraakgeluiden op een rekeningnummer, dit door de medewerkster aangeraden werd, overgemaakt.
Toen mijn moeder mij belde vertrouwde ik het niet. Er hebben ING gebeld maar het was al te laat.
Omdat mijn Moeder dus uiteindelijk zelf het geld heeft overgemaakt kan de bank niets doen en zijn mijn ouders hun spaargeld van €9000 kwijt door een zeer professionele aanpak.
Hierbij vraag ik om een donatie om te zorgen dat mijn ouders iig iets van hun spaargeld terugzien.
Met hartelijke dank Pattrick van Wamel