De Protestantse Lucaskerk is er voor de Bredase gemeenteleden 'boven het spoor'. We kennen een grote verscheidenheid in kerkelijke achtergrond, in geloofsbeleving en in tradities. Wij vinden het belangrijk dat deze verscheidenheid kan bijdragen aan de opbouw van een heel open gemeente. Een gemeente waar plaats is voor iedereen, waar mensen de ruimte krijgen en elkaar kunnen aanvullen en verrijken.
Voor hun 25 jarig bestaan organiseren leden een bewerking van de Musical "Opzoek naar Judas". Een musical geschreven door Gerard en Gerard Musicals.
Doneeractie:
Wij hebben een doneeractie opgezet om, behalve bedrijven, ook te kijken of wij mensen kunnen vinden die onze musical willen steunen. Lijkt dit u iets dan kunt u via deze website doneren.
Over de musical:
Judas:
Noem die naam en de beeldencarrousel begint te draaien. Verrader. Onbetrouwbaar. Oplichter. Geldwolf. Het zijn maar een paar van de woorden die we aan ‘een Judas’ toedichten. En we kennen ook veel uitdrukkingen met het woord Judas erin. En zonder uitzondering zijn die allemaal negatief bedoeld: een Judaskus, een Judasgroet, Judasgeld, Judasrol… Dit alles bepalende Judasbeeld is eeuwenlang bevestigd. Vaak met opzet. Misschien wel mensen eigen. Bij de dood van Jezus van Nazareth hoort een dader. En ook al is er historisch weinig overtuigend en definitief bewijs voor wat Judas al dan niet gedaan heeft, er is een zondebok nodig. Judas dus.
Wie is Judas?
Zeg het maar. Hoe was hij als klein kind? Vurig? Stil? Een zwart-wit denker, bijna tegen het autistische aan? Hoorde hij stemmen? Kon hij tegen onrecht of niet? Liep hij als een dolle stier achter wie dan ook maar aan?
Wie waren zijn ouders? Ja, zijn vader kennen we: Simon. Maar dat is alleen maar een voornaam. Maar zijn moeder? Wie was zij en wat dacht ze toen ze haar zoon Judas – Grieks voor Juda – in haar handen hield? Hoe zag zijn jeugd eruit in Ish-Kerioth? Was hij populair of een ‘vreemdeling’ in zijn eigen dorp?
Wie kan hem doorgronden? Wat bezielde hem? Waarom maakte hij de keuzes die hij maakte? Of was hij inderdaad een gewillig werktuig in de handen van God? En als hij een leerling van Johannes de Doper was die vooral in de woestijn werkte, hoe kwam Judas daar dan?
Vragen, vragen, vragen. En juist die vragen zijn interessant voor een musical.