KOTA MARUM ZAKT DOOR DE VLOER

KOTA MARUM ZAKT DOOR DE VLOER | Geld inzamelen
 
 

Nadat Kota Leek volledig afbrandde in 2023 vonden we na een paar maanden eindelijk een geschikt vervangend huurpand in Marum. Kota in Leek was goed verzekerd en in Marum konden we vanaf 5 oktober aan de slag, terwijl ons pand in Leek opnieuw zou worden opgebouwd. 

Kota Marum moest al na een paar weken (13 december, vlak voor kerst) gedwongen sluiten omdat de keukenvloer begon te verzakken. Naast de keukenvloer bleek de vloer bij de balie verrot en stond de muur bij de balie op instorten. De plafonds, elektra en de afzuiginstallatie bleken niet te voldoen aan de brandveiligheid. Na dit alles stortte de personeelsruimte ook in en na het slopen van de vloer in de personeelsruimte liepen we tegen asbestverdacht materiaal aan. Er bleek geen sloopmelding te zijn, en geen asbestinventarisatierapport, waardoor Kota Marum na 1 april nog voor een aantal weken op slot werd gezet.

De 44 man aan personeel kon niet langer uitbetaald worden, en ook het wagenpark kon niet langer aangehouden worden. Kota moest het huurpand opgeven en zich richten op de vestiging in Leek.

De schade die Kota heeft geleden door 10 weken geopend te zijn in Marum, is diep in de tonnen gegaan. Zo'n pand had nooit aan ons verhuurd mogen worden. 

De rechtszaak zal naar verwachting erg lang gaan duren. 

Het geld zal gebruikt worden voor:

  • volhouden van de rechtszaak
  • herbouw en herstart Leek
Paul Reinders
19-03-2024

Nog meer rampspoed

Afgelopen weekend is bij toeval nog een verzakking ontdekt in een ander gedeelte van het restaurant. Hier bleken onder de vloerbedekking de balken en planken vervangen door een houten plaat en als ondersteuning waren 30x30 betonnen stoeptegels gebruikt. De verhuurder heeft dit in het verleden zelf zo provisorisch hersteld (toegegeven) en heeft dit niet gemeld als verborgen gebrek op het moment van verhuren van het pand aan ons. Ze gaan de herstelkosten van deze nieuwe verzakking voor hun rekening nemen. Nu maar hopen dat het geen extra vertraging voor onze heropening gaat opleveren en dat het geen extra kosten met zich mee gaat brengen.

Artikel weekblad Het Westerkwartier

Vandaag verschijnt er een artikel over ons in weekblad Het Westerkwartier. Een journalist van het weekblad Het Westerkwartier benaderde ons vorige week of hij een stukje mocht schrijven over onze doneeractie. Helemaal fantastisch natuurlijk. De journalist kwam vorige week langs voor een interview en een foto. Aan het einde vroegen we wel om het stuk nog te mogen lezen voordat het geplaatst zou worden. Dit in verband met de complexiteit van het verhaal en de aanstaande rechtszaak tegen de verhuurder. We kregen een prachtig stuk toegestuurd met een paar feitelijke onjuistheden. Na aanpassingen van onze zijde waren beide partijen tevreden over het stuk.

Het artikel verscheen afgelopen zondag al in de digitale versie van de krant. Dit hebben wij niet doorgehad vanwege onze aandacht voor de nieuwe rampspoed zoals hierboven beschreven. Gisteren kregen wij iets voor half 3 een mailtje van de journalist of wij hem met spoed konden bellen. De verhuurder had hem per mail laten weten dat er een feitelijke onjuistheid in de digitale versie stond. Geheel terecht want de eerste conceptversie met fouten was geplaatst. De spoed van de journalist was omdat de gedrukte versie nog kon worden aangepast. Met een halfbakken telefonisch overleg, tussen de sloopwerkzaamheden door, zou de journalist het artikel voor de gedrukte krant verbeteren. Wij vertrouwden erop dat het goed zou komen. Helaas is het een versie geworden waarin het naar onze mening lijkt dat de verhuurder alle kosten betaalt (vetgedrukt kopje: huurbaas betaalt herstel). Naar onze mening betaalt de huurbaas de minimale noodzakelijke hertelkosten en niet meer dan dat. Heel veel overige herstelkosten nemen wij voor onze rekening en daarnaast natuurlijk ook alle overige kosten die doorlopen terwijl de zaak niet open kan (loonkosten, autokosten, ons inkomen etc.).

Online is er na aandringen van ons door journalist weer een aanpassing gemaakt. Deze doet naar onze mening meer recht aan het verhaal, maar is nog steeds niet het artikel zoals het bedoeld was. Hieronder nog even het volledige stuk zoals dit geplaatst had moeten worden:

Doneeractie horecabazen

Tegenslag op tegenslag voor eigenaren restaurants Kota in Leek en Marum

Marum/Leek De eigenaren van twee Chinese restaurants in Marum en Leek zijn ernstig gedupeerd. Vorig jaar stapelde de ene tegenslag zich op de andere, waardoor ze inmiddels al een aantal maanden geen eurocent omzet meer draaien.

Het begon mei vorig jaar met een enorme brand waardoor het Chinees-Indische restaurant Kota Radja volledig in de as werd gelegd. Om toch weer omzet te kunnen draaien, openden de gedupeerde eigenaar Weiping Huang (46) en zijn compagnons Paul (48) en Sylvia Reinders (40) in oktober van dat jaar Chinees restaurant Kota in het centrum van Marum.

Daar werden ze korte tijd later met een nieuwe tegenslag geconfronteerd: ,,Op 8 december openbaarde zich een verzakking in de keukenvloer van de zaak in Marum. De vloer bleek van onderen volledig verrot waardoor de keukentegels tien centimeter wegzakten.’’

De eigenaren zagen zich genoodzaakt na Leek ook hun zaak in Marum tijdelijk te sluiten. Vlak voor de drukke kerstdagen was dat een forse strop.’’ Een aannemer is inmiddels druk bezig de vloer te herstellen. ,,Het geld dat we vanwege onze brandschade in Leek kregen van de verzekering, steken we in het opknappen van het restaurantpand in Marum. ,,We breiden uit met een sushi-keuken en we richten een nieuwe afhaalbalie in.’’

Handen uit de mouwen

Liefst veertig medewerkers staan op de loonlijst van de drie gedupeerde ondernemers. Het betalen van de salarissen gaat onverminderd door. De eigenaren prijzen zich gelukkig dat een groot deel van de medewerkers, onder wie de koks, bereid is de handen uit de mouwen te steken bij de verbouwwerkzaamheden van het pand in Marum. ,,Zoals het nu staat, gaan we in de tweede week van april weer open in Marum’’, zegt Reinders.

De eigenaren maken er geen geheim van. ,,Al maandenlang komt er geen cent meer binnen, terwijl de kosten onverminderd doorgaan. ,,Heel zorgelijk’’, zegt Sylvia Reinders. Om zakelijk overeind te blijven, besloten ze op www.doneeractie.nl een geldinzamelingsactie te beginnen. Met een toegezegd bedrag van inmiddels rond de 5.000 euro stelt de respons hen tot nu toe niet teleur. ,,Als we in totaal zo 20.000 tot 30.000 euro binnenhalen, zou dat mooi zijn’’, meent echtgenoot Paul.

‘Ondernemersgeest’

Hij noemt de reacties van klanten die zich bereid tonen te doneren, hartverwarmend. ,,Kijk, hier zegt iemand 25 euro toe’’, vertelt Reinders. De gulle gever schrijft erbij: ,,Jullie hebben al laten zien over ondernemersgeest te beschikken.’’ Paul: ,,Zo’n hart onder de riem geeft haast nog meer kracht dan het geld.’’

Extra wrang is dat hun zaak in Leek juist deze maand 50 jaar bestaat. Een jubileumviering zit er vanwege de omstandigheden niet in. ,,Omdat we nu al ons geld moeten steken in het de doorlopende kosten en de opknapbeurt van het restaurant in Marum, hebben we geen idee wanneer we ook in Leek weer open kunnen gaan. Dat staat in de sterren geschreven.’’

Rechtszaak aangespannen

In principe stellen de horecaeigenaren hun huurbaas in Marum aansprakelijk voor de verzakking van de keukenvloer. Reinders noemt de verrotte vloer ‘een verborgen gebrek’. De huurbaas wil evenwel van betalen van de gevolgschade niet weten. Een deel van de opbrengst uit de doneeractie is daarom bedoeld om de advocaatkosten te betalen die moeten worden gemaakt wegens de rechtszaak die de horeca-eigenaren tegen de huurbaas in Marum aanspanden.

 

 

 

 

 


167 donaties
€ 6.300,00
Doel: € 120.000,00
5%