Lieve lezer,
Dank dat je het verhaal van Paul wilt lezen. Ik ga het proberen zo kort en bondig mogelijk op te schrijven.
Paul is een leuke, vriendelijke, introverte jongen. Hij wordt op 25 september a.s. 14 jaar. Twee jaar geleden is hij op de middelbare school begonnen. VMBO TL is was het schooladvies van de lagere school. Op het VMBO TL is hij ook gestart. Inmiddels zit hij alweer 4 weken thuis en is hij aangemeld als thuiszitter.
Waarom?
In het eerste jaar van de middelbare school heeft de eerste coronagolf het leerproces van Paul een beetje opgebroken (zoals bij meerdere kinderen in Nederland). De school besloot aan het einde van het schooljaar nog een toetsweek te houden en Paul is toen door het ijs gezakt en moest zijn school verlaten. Dat vonden wij heel verdrietig en eigenlijk heb ik toen als ouder geen actie ondernomen in het belang van Paul. Ik heb het oordeel van school geaccepteerd en meteen Paul op stel en sprong op een andere school, VMBO-kader, geplaatst.
Momenteel verschil ik van mening met deze school op welke schoolniveau Paul hoort te zitten. School zegt VMBO-kader 3 en ik als ouder, zeg VMBO-TL. Paul heeft afgelopen jaar een wiskunde toets gemaakt die beoordeeld is met een 1,2. Deze toets had ik samen met Paul voorbereid en toen we het resultaat hoorde was Paul heel verdrietig en ik zeer verbaasd. We hebben toen gevraagd de toets in te mogen zien in een mail aan de docent. De docent verdedigde direct in de mail zijn beoordeling. Wat bleek: Paul had bij 4 vragen 6 punten verdiend en bij de vijfde vraag had Paul de 5 formules niet beschreven (dit is niet goed), maar wel de berekeningen goed gemaakt en de docent had deze vraag met -6 punten beoordeeld. In mijn ogen kan je op zijn minst 0 punten geven, geen aftrekpunten.
Omdat de docent van mening was dat aftrekpunten terecht zijn, heb ik de directie gesproken. De directie stond achter de docent. Ik achter Paul. We kwamen er niet uit en ik heb een klacht ingediend bij de stichting van de school. De stichting heeft de school gelijk gegeven. De school had immers volgens het reglement gehandeld.
Op zich gaat het mij niet om dit ene cijfer, maar als dit de wijze is waarop beoordeeld wordt dan vind ik dit niet een stimulerend leerklimaat. Daarnaast had Paul ook een 6,7 en een 7,3 behaald en toen ik bij hem er naar vroeg hoe dit mogelijk was, antwoordde hij dat deze cijfers tot stand waren gekomen door nakijkwerk van de leerlingen i.p.v. de docent. Ook bleek dat Paul bij leerlingen van 16 jaar in de klas zat en dat de docent regelmatig les liet geven door een leerling uit klas 3. Zaken die ik niet zo fijn vind.
Ook gebeurde waar ik bang voor was: op basis van wiskunde is Paul aan het einde van het schooljaar bevorderd naar Kader klas 3. Ik ben het niet met deze bevordering eens omdat dit cijfer voor wiskunde niet terecht is. Voor de andere vakken staat Paul allemaal een ruim voldoende en daar hoeft hij niet voor te leren. Kortom, in mijn ogen creeer je luie kinderen en haal je niet het beste uit de kinderen. Ze worden niet gestimuleerd om hun best te doen om een goed resultaat neer te zetten. Dit staat haaks op mijn opvoeding want ik ben van mening dat je altijd je best moet doen om het hoogst haalbare te realiseren. En ja, daar moet je voor werken.
De kans is groot dat u denkt: zoek een andere school voor Paul die wel bij u opvoedstijl past. Dat klopt helemaal en die zijn er ook in het reguliere onderwijs, maar die zitten hier allemaal vol. Ik heb er 5 gesproken en slechts 1 was bereid om met mij in gesprek te gaan. Het uiteindelijke oordeel was we zitten vol en wij zijn niet overtuigd dat u achter montessori onderwijs staat.
Paul is wel welkom op particulier onderwijs.
Wat wil ik nu voor Paul?
Ik wil graag dat Paul naar een particuliere school gaat, omdat hij daar werkt in kleine groepen, dagelijks van 9 tot 16:00 uur naar school gaat en persoonlijke begeleiding krijgt bij te realiseren leerdoelen.
Probleem is dat ik niet in 1x het benodigde studiegeld kan betalen. Kortom, wilt u helpen met goed onderwijs voor Paul? Ik vraag aan honderd mensen of zij €150 willen doneren. Graag, voor vrijdag 15 oktober a.s. want dan kan hij na de herfstvakantie beginnen. Ik heb een goede baan, ik werk als key accountmanager in de farmaceutische branche, dus terugbetalen is geen probleem. Ik wil dit vanaf 2022 doen door per maand twee donateurs terug te betalen. De terugbetaling geschiedt op basis van binnenkomst.
Helpt u mee aan een goede toekomst voor Paul? Wij zijn u ontzettend dankbaar als u meehelpt particulier onderwijs voor Paul mogelijk te maken.
Anita Pauwels (Paul's moeder)