You fund is een stichting die zich inzet voor een maximale donatie aan medisch onderzoek.
Bedankt dat je ons verhaal wilt lezen!
Wij zijn een groep 3de-jaars studenten van het HBO, en wij zoeken financiële hulp om onze stichting op te zetten. Hieronder leest u onze beweegreden.
Momenteel doet zich er een beweging voor dat grote stichtingen veel geld verdienen met donaties. Een aanzienlijk deel van dit geld wordt besteed aan verschillende campagnes, reclames, hoge (top) salarissen én uiteraard onderzoek. In Nederland heerst hierdoor het idee dat donaties op ‘de grote hoop’ belanden. Men heeft geen overzicht waar het bestede geld uiteindelijk naartoe gaat.
You-fund.nl biedt daarom een platform aan waar men rechtstreeks aan een specifiek medisch onderzoek kan doneren. Dit creëert een gevoel van vertrouwen bij de donateur. Dit gevoel zal worden ondersteund door een toegankelijk overzicht met alle benodigde informatie zodat de donateur met een gerust hart kan doneren.
De Nederlander hecht veel waarde aan ‘goed doen’. Zo bleek uit onderzoek van het CBS in 2015, dat er een Nederlands huishouden gemiddeld 62,5% meer uitgeeft aan goede doelen dan 20 jaar daarvoor. In de loop der jaren is er veel onderzoek geweest naar de bestedingen van grote instanties. In 2016 ging er een totaal van 2,8 miljard euro naar goede doelen. Dit is een toename van 6,4% ten opzichte van 2015. De goede doelen gaven in 2016 2,4 miljard euro uit, wat een toename is van 8% ten opzichte van 2015. Goede doelen hebben dus een deel van de inkomsten niet uitgegeven over deze jaren. Dit zijn bijvoorbeeld reserves en beleggingen.
Dit is waar de overtuiging van You-fund.nl zich onderscheid van de rest van de markt. You-fund gelooft in een directe weg tussen donatie en medisch onderzoek. Goede doelen die lobbyen en awareness creëren schuiven het onderzoek naar de achtergrond. Zo is er een berekening gemaakt door Goede doelen Nederland, met cijfers van het CBF, wat er in 2016 werd uitgegeven aan verschillende doeleinden.
Zo ging er 44% van de doelbesteding (bedrag wat er wordt uitgegeven) naar onderzoek. De rest naar dienst- en hulpverlening (31%), voorlichting & bewustwording (16%) en Lobby en belangenbehartiging (5%).
Wilt u ons helpen om onze start-up vleugels te geven? Uw bijdrage maakt hierin een verschil.