Slachtoffers 'Spoofing' Nep helpdesk ABN Amro

Slachtoffers 'Spoofing' Nep helpdesk ABN Amro | Geld inzamelen
 
 

Lieve allemaal,

Wij zijn deze doneer-actie gestart voor mijn tante en oom/ouders, Rein en Annie Hoeksma. 52 jaar getrouwd. Hij heeft Friesland lang geleden verruilt voor het mooie Brabant. Alles voor de liefde.

Een hardwerkende man, maar vooral heel lief. Dat is wat hem misschien ook kwetsbaar maakt. Jarenlang werkt hij zich een slag in de rondte. Als zijn gezin het maar goed heeft. En voor later, dat ze op latere leeftijd nog maar mogen genieten. Want dat is wat ze verdienen, nu. Genieten.

Mijn tante is een zorgzame vrouw.  Altijd bereid om andere mensen te helpen. Dat deed ze al toen ze nog in haar ouderlijk huis woonde. Ze heeft zelfs mijn vader grootgebracht. Diens ouders stierven op jonge leeftijd.

Tot voor kort ging alles weer de goede kant op, want het zijn zware jaren geweest. Rein heeft kanker overwonnen, mijn vader, waar ze altijd voor gezorgd hebben, is getroffen door meerdere hersenbloedingen en woont inmiddels in een verzorgingshuis, en Annie is recentelijk (lees: enkele dagen) terug thuis gekomen uit het ziekenhuis. Zij heeft ca. 3 weken in het ziekenhuis gelegen voor haar hart.

Voor allebei, maar ook zeker voor Rein, waren het zware weken. Met zijn hoofd zat hij bij zijn vrouw. 3x per dag ging hij op bezoek in het ziekenhuis.  Als het even kon, bezocht hij mijn vader in het verzorgingshuis,  en als hij thuis kwam deed hij het huishouden en zorgde hij voor hun hondje.

Tot de dag dat hij een telefoontje kreeg, het zou niet goed gaan met zijn vrouw. Of hij naar het ziekenhuis kon komen. Ze hadden zojuist met 10 man om haar bed gestaan. Ze had een hartslag van 300. Er moest met spoed iets gebeuren, want de volgende keer zou ze het niet overleven.

De volgende dag thuis, krijgt hij opnieuw een telefoontje.  Ditmaal van de bank. Met zijn hoofd nog bij zijn vrouw,  neemt hij de telefoon aan en luistert hij het verhaal aan. 

Een vrouw van de helpdesk.  Het geld op zijn rekening loopt gevaar. Of hij dit direct veilig wil stellen, naar een andere rekening. Om ervoor te zorgen dat er verder niets kan gebeuren.

Natuurlijk, hij heeft al genoeg aan zijn hoofd dus doet hij onmiddellijk wat hem gevraagd word. 

Daarna was alles weg. De welverdiende centen. Het spaargeld wat ze hadden opgebouwd. Er is niets meer. Geen geld voor boodschappen,  geen geld voor de huur.

Ja, achteraf gezien is het stom. En zeker, er word genoeg gewaarschuwd. In alle vormen.

Ook heb ik eerder met ze om de tafel gezeten en de gevaren met ze besproken. Berichtjes,  apps, telefoontjes.  Extra alert zijn. 

Ze kijken dagelijks het nieuws en zijn ook actief op social media. Dus ze hebben er genoeg over gehoord. Maar toch is het ze overkomen.

Juist op een kwetsbaar moment. Voor hen de perfecte timing, en voor ons een groot drama. Elke dag dat ze op staan, bekruipt hem weer datzelfde schuldgevoel,  en elk stil moment, dwalen haar gedachten weer af. 

Onze harten breken, als we deze liefdevolle mensen zo zien. Vol van verdriet.

Ze hebben een hart met een gouden rand.

Helpen jullie ons mee deze kanjers een fijner vooruitzicht te bieden?

Kunnen we laten zien dat de goedheid van de mens de overhand heeft?

Veel liefs,

Erika en Cindy

€ 1.245 ingezameld
Doel: € 20.000 • 38 donaties

Deze actie is gesloten