Opgelicht door klantenservice

Opgelicht door klantenservice | Geld inzamelen
 
 
Het is mij ook overkomen cybercrime. Maar het is niet wat je denkt

Het begon allemaal door een kapotte laptop. Mijn laptop van vier jaar oud kon namelijk niet meer WiFi-netwerken vinden. Heel erg vervelend met online lessen. Ik had alleen internet door middel van een ethernetkabel, maar die was te kort om bij mijn bureau te komen, dus moest ik mijn laptop op bed gebruiken. 

Ik had een paar dagen van alles geprobeerd; YouTube-filmpjes gekeken, Windows probleemoplosser uitgevoerd en zelfs mijn laptop opengeschroefd om te kijken of er een WiFi-kaart zat om te vervangen. Ik was er helemaal klaar mee en wilde met iemand spreken, dus ik zocht op Google op: klantenservice Asus.

De eerste twee links waren van de asus.com, dus ik klikte op die linkjes. Toen kwamen er zulke veelgestelde vragen waarmee je je probleem kan oplossen, maar dat had ik al geprobeerd. Ik kon moeilijk een telefoonnummer vinden. 

De derde link was letterlijk: "Asus telefoonnummer Nederland..." Dus ik klikte op die link en kwam op de volgende website terecht: https://klantenservicenederland.co/asus/

Bij deze site stond direct een telefoonnummer, dus ik belde het nummer op. Een moment later kwam ik aan de lijn met een Engels sprekende persoon die een accent uit India had. Ik had gehoord dat er wel vaker klantenservicemedewerkers vanuit het buitenland waren, dus ik dacht dat het te vertrouwen was. Ik vertelde wat er aan de hand was en hij zei dat ik 'Anydesk' moest downloaden waarmee hij mij kon helpen. Dus ik deed dat en toen kon hij mijn computer besturen. Ik lette wel goed op wat hij deed en ik kon de verbinding gemakkelijk verbreken, dus dit was veilig. Hij had wat dingen in de instellingen gedaan, maar daarmee was het probleem niet opgelost. Toen liet hij een qr-code zien van de ING en zei dat ik dat moest betalen en dan zou er een technicus bij mij langskomen. Ik dacht: dit is de enige manier om mijn laptop te repareren, dus het moet maar. Ik betaalde de €200,- (zie de foto) en hij hing op. 

Het is eigenlijk mijn schuld, want ik heb betaald. Het kwam echter wel in mij op dat ik gefraudeerd kon worden, maar ik dacht echt dat dit te vertrouwen was, omdat de site zo realistisch was, omdat het de derde link op google was en natuurlijk omdat ik zelf contact had opgenomen. Niemand had hier ooit voor gewaarschuwd. Ik was natuurlijk ook heel gefrustreerd, omdat ik al uren bezig was geweest om het probleem op te lossen. Ik heb deze fraude aangegeven bij de fraudehelpdesk. 

Wie ben ik?

ik ben een zeventienjarige middelbare scholier die binnenkort gaat studeren. Ik heb geen baan, maar ik wil er wel een. Ik hoop dat ik mijn geld terug kan krijgen, niet alleen omdat ik het nodig heb maar ook omdat de fraude mij erg dwars zit; ik krijg het niet uit mijn hoofd en wordt er erg bedroefd van. Dat komt ook omdat ik mij ervoor schaam. Een doneeractie zou mij dus ontzettend opluchten.

 

Nog even over mijn laptop. Na die gebeurtenis heb ik op de Asus-website het echte klantenservicenummer kunnen vinden. Ze hadden mij twee oplossingen geboden, maar die werkten alle twee niet. De laatste mogelijke oplossing was om de laptop te resetten naar de fabrieksinstellingen. Dat had ik gedaan, maar dat werkte ook niet. Als het kantoor weer open is zal ik Asus weer bellen en hopelijk krijg ik een nieuwe laptop, anders moet ik zelf een nieuwe laptop kopen. Ik zal jullie op de hoogte houden als hier ontwikkeling in is. 

 

 

 



Er zijn nog geen updates geplaatst voor deze actie.








0 donaties
€ 0,00
Doel: € 200,00
0%

Je kunt nu de eerste zijn die deze actie steunt! Doneer en voeg optioneel een persoonlijke boodschap toe.